O společnosti
Pro slušného obchodníka může být chargeback dokonce velmi nebezpečný, zvláště, má-li zákazníky s kartami American Express. Tato společnost má striktní podmínky a nedojde-li k dohodě mezi obchodníkem a zákazníkem, má zákazník vždy pravdu. Chargeback je název pro proces, kterým držitel karty reklamuje prostřednictvím svého vydavatele karty transakci zaúčtovanou u obchodníka hlavně z důvodu:
- neposkytnutí služby,
- neobdržení zboží/služby nebo
- záměny zboží/služby.
Spadá sem i duplicitně zaúčtovaná transakce
Jde v podstatě o reklamaci zboží/služby s tím rozdílem, že ji nepodáváte prodejnímu místu, ale bance. Banka obchodníka následně kontaktuje s informací, že u transakce se vyskytly pochybnosti a musí doložit veškerou dokumentaci související s transakcí. Protože chargeback nepatří zrovna mezi levné nástroje, a to jak pro banku, tak i pro obchodníka, je lepší jej využívat jen v případě, kdy klasická reklamace podaná přímo u obchodníka selže, anebo není z rozumných důvodů možná.
Technicky to funguje tak, že vydavatel karty požádá přímo banku obchodníka o zaúčtování chargebacku a ta částka se následně projeví na nostro účtech vydavatele karty. O peníze tak ihned přichází hlavně banka obchodníka, a ta jej po něm chce zpět.
- Jde o automatizovaný proces, ale není tak jednoduchý, jak to vypadá.
- Chargebacky jsou oblíbenými podvodnými nástroji, proto se jim banky brání a vyžadují předkládání dokumentů.
- Nezřídka to vypadá jako bankovní ping-pong.
- Banka pošle příkaz na chargeback, druhá jej zamítne a pořád dokola.
Pro slušného obchodníka
Pro slušného obchodníka může být chargeback dokonce velmi nebezpečný, zvláště, má-li zákazníky s kartami American Express. Tato společnost má striktní podmínky a nedojde-li k dohodě mezi obchodníkem a zákazníkem, má zákazník vždy pravdu. Majitelé pražských prodejen s broušeným sklem mají nespočet smutných historek ze ztrát způsobených odesláním zboží za hranice a následným uplatněním reklamace přímo u vydavatele karty.
Sloupec1 | Sloupec2 | Sloupec3 | Sloupec4 | Sloupec5 |
45 | 78 | 96 | 63 | 58 |
454 | 45 | 85 | 85 | 58 |
454 | 12 | 52 | 74 | 58 |
4545 | 12 | 41 | 14 | 25 |
45 | 96 | 78 | 25 | 47 |
Na druhé straně, nákladnost chargebacku je důvodem, proč někteří vydavatelé karty raději reklamaci vyřeší promptně a uhradí ji ze svého, aniž by se o ní obchodník dozvěděl. Proč? Je to levnější. Záleží ale na výši reklamované částky. Jinak se zachová vydavatel karty, když budete reklamovat cca 500 Kč neoprávněně zaúčtovaných na čerpací stanici (větší částka než odebrané palivo), jinak bude postupovat, půjde-li o desetitisíce, nebo opakované reklamace.